تا دستیابی به وضعیت ایدهآل در حوزه خدمات پس از فروش همچنان راه باقی است
- تاريخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1395
به گزارش خبرخودرو، قائم مقام مدیرعامل و رئیس سازمان فروش و خدمات پس از فروش شرکت سیباموتور گفت: تا دستیابی به وضعیت ایدهآل در حوزه خدمات پس از فروش همچنان راه باقی است.
مهرداد امینی خویی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود: در حال حاضر وضعیت خدمات پس از فروش از کم کیفیتترین تا با کیفیتترین خودروها بسته به میزان سرمایهگذاری در این حوزه بسیار متفاوت است.
وی تصریح کرد: امروز شرکتهای واردکننده خودروهای دیزلی با حداقل نمایندگیها اقدام به ارائه خدمات پس از فروش میکنند در حالی که در این حوزه فشار و هزینه زیادی بر دوش تولیدکنندگان خودروهای دیزلی است.
وی همچنین با انتقاد از تناقض موجود در خصوص ارائه خدمات پس از فروش خودروها در کشور تصریح کرد: امروز اگر وارد کنندهای خودروی ساخته شدهای را وارد کند انتظار چندانی در خصوص ارائه خدمات پس از فروش از این گونه شرکتهای وارداتی نیست در حالی که خودروساز باید نمایندگی خدمات پس از فروش ایجاد کند، سرمایهگذاری کند و تعمیرگاه مرکزی راهاندازی کند ضمن اینکه این نمایندگیها باید دارای رتبههای بالای چهار باشند و با رعایت یکسری استاندارد مورد تایید وزارت صنعت و معدن فعالیت نمایند.
وی با طرح این سوال که آیا انتظاری که امروز از بخش خدمات پس از فروش در صنعت خودرو وجود دارد از سایر بخشهای تولیدی و خدماتی نیز وجود دارد؟ اظهار داشت: آیا امروز خدماتی که در بخشهای خدماتی ارائه میشود از کیفیت لازم برخوردار است؟ آیا خدماتی که ارائه میشود ارزانقیمت است؟ اما متاسفانه تمام این انتظارات از خودروساز است و تنها به خودروساز انتقاد میشود.
وی گفت: قطعاً رعایت تمامی این موارد نیاز به سرمایهگذاری دارد در حالی که آنچه در ایران در حوزه خدمات پس از فروش وجود دارد با هم هماهنگی و همخوانی ندارند یعنی انتظار می رود محصولی که تولید می شود با هزینه کم و با کیفیت عالی صورت گیرد و صرفاً هم این اتفاق در حوزه خودرو رخ دهد.
وی همچنین با توجه به وضعیت خدمات پس از فروش خودروها در ایران و مقایسه آن با استاندارهای موجود در دنیا اظهار داشت: قطعاً فاصله کمی و کیفی در این حوزه به خصوص با کشورهای صاحب نام و برند در دنیا بسیار است اما در مقایسه با کشورهایی مثل چین هیچ فاصلهای وجود ندارد و شاید جلوتر نیز باشیم.
رئیس سازمان فروش و خدمات پس از فروش شرکت سیباموتور گفت: متاسفانه با وجود سرمایهگذاری که در حوزه نمایندگیها صورت میگیرد و سوبسیدهایی که به این بخش ارائه میشود درآمد نمایندگیها پاسخگوی هزینه و سرمایهگذاری صورت گرفته در این بخش نیست این در حالی است که به دلیل رکود اقتصادی و کاهش فعالیت در سیستم حمل و نقل و بار، فعالیت نمایندگیها و بالطبع درآمد آنها رو به کاهش است.
امینی اظهار داشت: در این شرایط چگونه میتوان از نمایندگیها انتظار داشت که ضمن تجهیز نمایندگی نسبت به گذراندن دورههای آموزشی اقدام کنند در حالی که به دلیل نبود درآمد در نمایندگیها باید به انها سوبسید نیز ارائه شود.
وی با بیان اینکه تا دستیابی به نقطه ایده آل در خدمات پس از فروش همچنان راه باقی است، گفت: علیرغم تمام زحماتی که خودروسازان در این سالها در حوزه خدمات پس از فروش متحمل شدند کما کان کاستیها در این بخش وجود داشته و همچنان جای کار در حوزه خدمات پس از فروش وجود دارد.
وی افزود: با وجود اینکه نسبت به نرم و استانداردهای جهانی همچنان فاصله وجود دارد و باید هر چه سریعتر این فاصله را جبران کرد اما در وضعیتی نیستم که در رنکینگ جهانی در ردههای آخر جدول ارزیابی خدمات پس از فروش قرار گیریم.
وی همچنین به اقدامات وزارت صنعت و معدن و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در حوزه خدمات پس از فروش اشاره و خاطر نشان کرد: البته وزارت صنعت و معدن و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در این حوزه عملکرد خوبی داشته و روشهای مدرن ارزیابی را در این راستا بکار گرفتند اما از سویی به نظر میرسد با همکاری و تعاملی که بین خودروسازان، شرکت ISQI و وزارت صنعت و معدن برقرار و اموزشهایی که از طریق انجمن صنفی خدمات پس از فروش ارائه می شود قطعا میتوانند کمکهایی را در این راستا به این حوزه نمایند.