سهامداران | شركت سيباموتور
سهامداران

سهامداران

سهامداران عمده شرکت سیبا موتور عبارتند از:
•    گروه بهمن ۵۱%
•    گروه تراکتورسازی ایران ۴۹%

                                                                                                                معرفی سهامداران عمده

                                                                                                        

گروه بهمن در سال ۱۳۳۱ تحت عنوان ((شرکت سهامی ایران خلیج کو)) با سرمایه اولیه ۶۰۰ هزار ریال با نوع فعالیت حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگی های تجاری تاسیس و شروع به‌کار نمود.
این شرکت از سال ۱۳۳۸با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع و معادن اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم نمود و سپس در سال ۱۳۵۰ با افزایش سرمایه، حوزه فعالیتش را به ساخت و مونتاژ انواع وانت های مزدا تغییر داد و در همین راستا ساخت و مونتاژ انواع وانت‌های مزدا ۱۰۰۰ cc با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم را به مرحله تولید رسانید.
در این سال نام شرکت به کارخانه اتومبیل سازی مزدا تغییر یافت. بعد از آن در سال ۱۳۶۳ وانت مزدا ۱۶۰۰ cc نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه و نام شرکت به ایران وانت تغییر یافت. در سالهای ۶۶- ۶۵ ، شرکت به مونتاژ وانت مزدا ۱۸۰۰ cc پرداخت و از اواخر سال ۱۳۷۲ در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی، دگرگونی قابل‌ملاحظه‌ای در روند فعالیت های شرکت به‌وجود آمد و حوزه فعالیتش، با هدف تنوع‌بخشی در تولید محصولات، به ساخت و مونتاژ انواع وانت‌های‌ مزدا و خودروهای مزدا سری۳۲۳ تغییر یافت.
در تاریخ ۲۸/۴/۱۳۷۸ و بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه، نقطه عطف دیگری برای شرکت محقق شد و با تغییر نام آن به گروه بهمن، به عنوان یک هلدینگ، حوزه فعالیت‌هایش را به حوزه‌های تولیدی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری گسترش داد.
در سال ۱۳۸۳، گروه بهمن با هدف تولید کامیونهای سبک ، نیمه‌سنگین ،سنگین و مینی‌بوس،. با تاسیس شرکت بهمن دیزل و تولید کامیونت های NPR-NKR-NQR تحت برند ایسوزو ژاپن پا در عرصه تولید خودروهای تجاری نهاد و پس از مدت کوتاهی بازار این نوع خودروهای تجاری را در اختیار گرفت و افتخاراتی نظیر خودرو ساز نمونه و یکی از ۲۶ واحد صنعتی نمونه در کشور و صد شرکت برتر کشور را کسب کرد.
در سال ۱۳۸۴، گروه بهمن با راه‌اندازی خط مونتاژ خودروی سواری پاجرو دو دیفرانسیل تحت برند میتسوبیشی ژاپن وارد بازار خودروهای SUV شدو در سال ۱۳۸۵ گروه بهمن به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اولین سری از خودروهای ون مسافربری با نام نارون با کاربری‌های متنوعی نظیر جابه‌جایی مسافر، حمل‌ونقل بار و آمبولانس را تولید نمود.
گروه بهمن در سال ۱۳۸۶ در راستای توسعه و گسترش محصولات خود همگام با فناوری روز جهان ،تولید مزدا ۳ را آغاز کرد. در همان سال و به منظور تنوع‌بخشی به سبد محصولات، با تأسیس مرکز کاربری‌سازی، طراحی و تولید انواع کاربری‌های کامیونت‌های ایسوزو را در دستور کار قرار داد.
گروه بهمن در ادامه روند رو به رشد خود، در سال ۱۳۸۸ با به‌کارگیری تجارب فنی چندین ساله در زمینه خودرو موفق شد وانت کاپرا در دو مدل تک‌دیفرانسیل و دودیفرانسیل و مینی‌بوس ایسوزو ژاپن با نام سحر را تولید کند و در سال ۱۳۸۹ مزدا ۳ جدید را همگام با دیگر کشورهای جهان به بازار ارائه کرد.
گروه بهمن با تمام تلاش سعی دارد با استراتژی ، سیاستها و اقدامات به موقع، رشد و توسعه خود را تضمین نماید. در همین راستا با راه‌اندازی خطوط تولید انواع مختلف خودروهای مورد نیاز کشور و منطقه، انواع شاسی، تولید قطعه‌های صنعتی و ریخته‌گری، انواع موتورسیکلت، دوچرخه و انجام فعالیت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری مختلف، موفق به اخذ رکوردهای کم نظیری گردیده است.
لازم به ذکر است گروه بهمن اولین شرکت خودروساز در کشور است که موفق به اخذ لوح سبز از سازمان حفاظت محیط زیست و گواهی‌نامه IMS (سیستم یکپارچه مدیریت) از شرکت DQS آلمان شده است.
•    شرکت تراکتورسازی ایران
شرکت تراکتورسازی ایران در ۵ مهرماه ۱۳۴۶ در منطقه صنعتی غرب تبریز تأسیس گردید.در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۴۷ ثبت و در سه ماهه آخر سال ۱۳۴۸ کار ساخت تراکتور با مونتاژ تراکتورهای یونیورسال رومانی با قدرت ۶۵ اسب بخار شروع و به بهره برداری کامل رسید.در سال ۱۳۵۴ اولین تراکتورهای MF (مسی فرگوسن) در چهار نوع به بازار عرضه شد.از سال ۱۳۵۶ تراکتور MF ۲۸۵ با هدف ساخت کامل و با استفاده از توانائیهای بالقوه شرکت جایگزین تراکتور MF ۱۸۵ گردید. با تحلیل و بررسی موقعیت شرکت، شرکتهای آهنگری ، موتورسازان و ریخته گری در سال ۱۳۶۶ از شرکت مادر تفکیک شدند. در تداوم سیاستها و استراتژی تعیین شده اقدامات لازم در جهت تفکیک شرکتهای خدمات صنعتی تراکتورسازی ایران و ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۷۰ معمول گردید. در راستای استراتژی بهبود مستمر ساختار تکنولوژیکی و بنا به مسائل و مشکلات ارزی که شرکت با آن مواجه بود در سال ۱۳۷۳ نسبت به مستقل سازی کارگاه ابزار سازی بعنوان مرکز خودگردان (مرکز سود مستقل) اقدام گردید .همچنین در سال ۱۳۷۴ بمنظور استفاده از ظرفیتهای مازاد و ایجاد صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزی اقدام به ایجاد مرکز خودگردان طراحی و ساخت ماشین بمنظور طراحی و تولید ماشین‌آلات تبدیلی کشاورزی گردید.در سال ۱۳۸۲ خط مونتاژ واحد شماره ۲ این شرکت در استان کردستان (تراکتورسازی سنندج) با ظرفیت سالانه ۳۵۰۰ دستگاه ایجاد گردید .در سال ۱۳۸۲ شرکت تراکتورسازی ارومیه را که در زمینه تولید تراکتور باغی از نوع گلدونی فعالیت می نماید توسط این شرکت خریداری شد. این شرکت در راستای توسعه بازارهای خارجی با مشارکت شرکت CVG از کشور ونزوئلا، فاز اول خط مونتاژ و تولید تراکتور با ظرفیت ۵۰۰۰ دستگاه در کشور ونزوئلا را در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رساند.در سال ۱۳۸۴ عملیات اجرائی احداث توسعه خط مونتاژ تراکتور MF۳۹۹ در جهت افزایش ظرفیت تولید تراکتورهای سنگین آغاز شد و مطابق برنامه ریزیهای انجام یافته در اواخر سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید . در سال ۱۳۸۵ در راستای تحقق اهداف استراتژیک شرکت و تقویت مرکز تامین قطعات، این مرکز تحت عنوان شرکت مهندسی و تامین قطعات تراکتور به شرکت مستقل حقوقی تبدیل گردید.در سال ۱۳۸۵ دومین خط مونتاژ خارج از کشور با مشارکت کشور تاجیکستان و ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰۰ دستگاه در کشور مذکور به بهره برداری رسید.در سال ۱۳۸۵ در راستای تحقق اهداف استراتژیک شرکت ، مراکز ساخت ماشین و ابزار با همدیگر ادغام شده و تحت عنوان شرکت طراحی و ساخت ماشین و ابزار به شرکت مستقل حقوقی تبدیل گردید.در سال ۱۳۸۵ مدیریت شرکت تاکا توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شرکت تراکتورسازی ایران واگذار گردید. در سال ۱۳۸۵ با انحلال شرکت ت. ث. ث ، شرکت بازرگانی و خدمات پس از فروش تشکیل گردید.در سال ۱۳۸۶ تراکتور ملی (ITM۲۹۹) که به دست متخصصین شرکت طراحی شده و به مرحله تولید انبوه رسید.در سال ۱۳۸۶این شرکت در راستای توسعه بازارهای خارجی با مشارکت شرکت NEC از کشور اوگاندا ، شرکت بازرگانی مشترک اوگیران را در کشور اوگاندا تاسیس نمود.در سال ۱۳۸۶ محصول جدید ITM۲۴۰ در جهت تأمین نیاز کشاورزان در بخش تراکتورهای سبک کشاورزی طراحی و به تولید رسید. در سال ۱۳۸۷ در راستای سیاستهای دولت در زمینه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ، ۴۲.۴۵ در صد سهام شرکت متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، توسط کنسرسیومی مشترک از شرکت سرمایه‌گذاری مهراقتصاد ایرانیان ‌وابسته به موسسه مالی و اعتباری مهر و گروه خودروسازی سایپا خریداری گردید.در سی امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و در سال نوآوری نیز ، شرکت تراکتورسازی ایران دو مدل جدید ITM۴۳۹۹وITM۴۳۹۰ طراحی شده بدست متخصصین جوان شرکت را با حضور نمایندگان محترم مجلس و مسئولین محترم استان؛ در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی ،افتتاح گردیده است.
در سال ۱۳۸۸ شرکت تراکتورسازی ایران موفق به طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز تراکتور و تست عملکرد موتور تراکتور مدل ۲۴۰ گردید.از مهمترین رویدادهای ورزشی شرکت و همچنین استان آذربایجان ،صعود تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز به لیگ برتر باشگاه‌های کشور پس از هشت سال انتظار بود. طراحی و ساخت تراکتور میلاد ؛ طراحی و ساخت تراکتور سفارشی ۲۴۰ برای TOW کردن انواع بالگرد ؛ طراحی و ساخت دو محصول جدید ITM ۱۰۰۰ و ITM ۱۰۵۰ با مصرف ۳۰ درصد سوخت کمتر ؛ به دست پرتوان متخصصان ، کارشناسان مجرب و کارگران زحمت کش این شرکت در این سال انجام گردید.سال ۱۳۸۸ را می توان به نوعی سال موفقیت شرکت در کسب جوایز و گواهینامه های معتبر همچون گواهینامه بین‌المللی ISO ۹۰۰۱-۲۰۰۸ ؛ دریافت جایزه تعالی منابع انسانی؛ احراز عنوان صادر کننده نمونه استان آذربایجان‌شرقی و احراز عنوان صادر کننده برتر کشوری و دریافت تندیس آن ، بحساب آورد. افزایش ۳۱۶ درصدی تولید در سه ماهه سوم نسبت به ۶ ماه اول سال و رشد ۴۰ درصدی صادرات در سه ماهه سوم نسبت به ۶ ماه اول سال از دیگر دستاوردهای این سال محسوب می شود. همچنین تولید کامیونت کادیا در شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان که یک از شرکتهای تحت پوشش شرکت تراکتورسازی ایران می باشد جزو افتخارات این شرکت در سال ۱۳۸۸ می باشد.
درسال ۱۳۸۸ رتبه نخست صادرکنندگان برتر کشور به تراکتورسازی ایران اختصاص یافت.درهمایشی که به منظور تجلیل از صادرکنندگان برتر ترتیب یافته بود مدیر عامل محترم شرکت از وزیر بازرگانی تندیس سیمین دریافت نمود.تراکتورسازی ایران با وجود مشکلات عدیده اقتصادی در سطح جهان درسال۸۸ توانسته به ارزش حدود ۷۰ میلیون دلار انواع تراکتور را به کشورهای مختلف جهان صادر کند.
درسال ۱۳۸۹ خط مونتاژ تراکتورهای تولید تراکتورسازی ایران در کشور زیمبابوه با حضور روسای جمهور دو کشور،افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.این شرکت طی سه ماهه سال۸۹ نسبت مدت مشابه سال قبل در بخش تولید تراکتور ۱۷۳ درصد،در بخش فروش ۴۸ درصد،در میزان ریسک مالی ۲۰۰ درصد ودر EPS شرکت بیش از ۲۶۸ درصد افزایش یافته است.در این سال گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان صادرکننده برتر و نمونه کشوری معرفی و از معاون اول محترم رئیس جمهوری تندیس و لوح تقدیر دریافت نمود.همچنین طی مراسمی در سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی به عنوان صادرکننده برتر و نمونه استان مورد تجلیل قرار گرفت.دراین سال رئیس جمهور محترم بولیوی در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی از تراکتورسازی ایران بازدید نموده و در جریان توانایی ها و امکانات تولیدی این واحد بزرگ قرار گرفتند.در اواخر سال ۱۳۸۹ هم ، سه محصول جدید تراکتورهای مدل ITM ۴۷۵ ، ITM ۴۸۵، NEW ۲۸۵ در ۶ مدل ؛ در واحد فنی و توسعه این مجموعه طراحی و به خط تولید این گروه ارائه شد.از ویژگی های این محصولات مصرف سوخت کمتر با قدرت بیشتر می باشد.